1.14/15 De leerlingen uiten hun gevoelens respectvol
Leerlingen gaan aan de slag met gebeurtenissen uit hun eigen leven, de emotionele impact daarvan en de betekenisgeving die daarop volgde.
Ze oefenen op het onderscheid maken tussen de gebeurtenis, hun interpretatie en de bijhorende gevoelens en spreken dat ook uit.
1.16 De leerlingen bevorderen de eigen emotieregulatie
Door het onderscheid te leren tussen situatie, interpretatie en emotionele reactie, krijgen leerlingen een kader mee tot emotieregulatie. Dit wordt op verschillende momenten geoefend doorheen het programma.
5.1 De leerlingen bewaken in interacties hun eigen fysieke en mentale grenzen
Leerlingen worden in de introductie reeds uitgenodigd om hun grenzen te bewaken en ze worden hieraan herinnerd tijdens interacties. “Dat
wil ik liever niet zeggen”, is altijd een valabel antwoord.
5.2 De leerlingen houden in interacties rekening met de opvattingen, de fysieke en mentale grenzen en de emoties van anderen
Leerlingen leren het onderscheid tussen luisteren en evalueren en leren respectvol te luisteren naar anderen. Doorheen het hele programma wordt hier nadruk op gelegd.
5.3 De leerlingen gaan om met verschillen in de emotionele beleving van fysieke en mentale grenzen tijdens interacties tussen personen
Leerlingen krijgen een waardering mee van het verschil tussen de gevoels- en gedachtewereld van zichzelf en die van hun medeleerlingen. Dit wordt doorheen de hele presentatie benadrukt.
5.5 De leerlingen zijn sociaal vaardig in informele en formele relaties
Leerlingen worden uitgenodigd om voor de groep te spreken en bepaalde stellingen voor te lezen, in het Nederlands en Engels.
5.6 De leerlingen dragen tijdens groepsactiviteiten actief bij aan de uitwerking van een gezamenlijk resultaat
Leerlingen werken samen aan de oefeningen en leren elkaar actief ondersteunen om plenair te spreken.
“Dankzij het vlotte contact werden afspraken snel en duidelijk gemaakt en aangepast waar nodig.
Voor herhaling vatbaar, ik raad mijn collega’s dan ook aan Onwankelbaar in huis te halen!”
“Na de workshop hadden mijn vriendinnen en ik een gevoel van opluchting. Een gevoel dat wij niet de enige zijn in deze wereld die het moeilijk hebben. Een gevoel dat we er iets van kunnen maken in ons leven. Een gevoel dat wij belangrijk zijn.”
“Einde coronacrisis had ik op korte termijn twee verrijkende activiteiten nodig voor leerlingen die niet mee konden op schoolreis. Met Onwankelbaar vond ik meteen een oplossing. Feedback leidde tot onmiddellijke aanpassingen!”
“De sessie zat goed in elkaar, ik vond het zeer interessant, ik mezelf beter leren kennen en heb nu ook het gevoel zoals Jeroen aanhaalde dat jezelf je keuzen kan maken en dat alles wat er gebeurd is aan de keuzes lagen die dat ikzelf gemaakt heb.”
Wilt u weten hoe we juist te werk gaan?
Of Onwankelbaar past voor uw leerlingen?
Hoe het financiële aspect werkt?
Geef hieronder aan wanneer het u best past, dan contacteren wij u, met een antwoord op al uw vragen.